Hur räknas en beställning?
Ditt abonnemang hos IEX inkluderar en mängd orderöverföringar. - styrt av din abonnemangsnivå - som du fritt kan använda. Varje månad nollställs förbrukningen för din integration.
Men när räknas en order egentligen från din förbrukning?
Räknas vid "Skapad"
En order räknas som använd och räknas i förbrukningen när den skapas i mottagarsystemet. Uppdateringen av en befintlig order räknas inte från överförbrukningen.
Om en order raderas från mottagarsystemet och överförs igen, skapas den på nytt och räknas därför igen i förbrukningen.
Ordern känns igen av en unik referens från avsändarsystemet - typiskt ordernummer eller order-ID. Om denna ändras kan ordern potentiellt skapas på nytt och räknas i förbrukningen igen.
Räknas en gång för varje system ordern skapas i
Om samma order ska skapas i flera system, räknas en ordergenerering för varje system.
Exempel: Om en webbutiksorder först ska skapas på lagret, och sedan ska skapas som faktura i bokföringen, kommer samma order att räknas som två i förbrukningen.
Räknas även vid ev. fel eller differenser
Beställningen räknas som skapad när mottagarsystemet tekniskt bekräftar skapandet. Om ett fel eller en avvikelse uppstår på den skapade beställningen, där den skiljer sig från originalet från avsändarsystemet, räknas den fortfarande som skapad.
Detta kan t.ex. vara om momsberäkningen saknas från en webbutik, varför momsen beräknas felaktigt i bokföringen.
💡 Vad händer vid överförbrukning?
Om din orderförbrukning överstiger antalet som ingår i ditt abonnemang, kommer du i slutet av månaden att få en översikt över förbrukningen. Här kommer du att erbjudas att köpa extra beställningar eller uppgradera ditt abonnemang. Om du inte vidtar några åtgärder kommer överförbrukningen automatiskt att faktureras baserat på priset för extra beställningar.