Følg

Automatisk bogføring fra Dandomain til e-conomic

Automatisk bogføring (på eget ansvar)

IEX kan opsætte din integration til at foretage en automatisk bogføring af ordre i e-conomic, men der er visse scenarier at tage stilling til:

  • Du skal tage stilling til, om fakturaen skal komme fra shoppen eller e-conomic?
    - Ønskes fakturaen sendt fra Dandomain er der ikke så meget at tage stilling til.

  • Ønskes fakturaen sendt fra e-conomic, skal du være opmærksom følgende:
    - Faktura sendes fra IEX post-system i stedet. Det skyldes at e-conomic har en sikkerhedsbegrænsning i forb. m. ikke at kunne sende faktura gennem e-conomic API'et.
    - Proceduren er her, at IEX downloader PDF fakturaen ved at forespørge e-conomic og udsender den pr. eget post system.
    - Du kan bestemme en fast faktura-mail tekst.
    - IEX skal bruge 1 times ekstra konsulentydelse i forb. med at sætte faktura mailen op.

  • Hvornår skal den automatiske bogføring ske?
    - Se gerne afsnittet om at styre ordre via shop status [https://iex.dk/da/component/k2/item/85?Itemid=446]

  • IEX aktiverer først automatisk bogføring efter +14 dage, hvor der køres med automatisk oprettelse af Igangværende faktura i e-conomic. I de 14 dage skal shopejeren selv lave en bogføring og herefter verificere at IEX kan aktivere den automatiske bogføring. Dette for at kunne foregribe evt. fejl i en 14-dages periode

Logsystem

IEX har bygget et log-system, som kan håndtere de alm. kendte fejl. Hvis en overførsel således ikke opfylder kravene for integrationen, vil IEX sende en fejl-besked til shopejeren, som i de fleste tilfælde selv kan udbedre fejlen eller evt. søge support hos IEX medarbejder.

IEX har herunder lavet en liste med de mest kendte fejlforekomster:

Mest kendte fejlforekomster


Betalings betingelser.
ID på betalingsbetingelserne Dandomain er før set skifte. IEX kan ikke fraskrive at det vil ske igen. Dette kan gøre at ordre ikke kommer over fordi IEX mapning af betalingsbetingelser ikke længere er opfyldt.

Varer der ikke optræder i e-conomic.
Hvis der mangler at blive oprettet nogle vare i e-conomic, kan dette skabe problemer når der bliver lavet en ordre på disse varer, da disse så ikke kan tilskrives ordren.

Gebyrer.
Mangel på definition af gebyrer såsom fragt, betalingsgebyr og kortgebyr m.v. Hvis disse ikke er defineret som vare i e-conomic og der efter mappet op via de Betalings betingelses id(er) som er defineret i Dandomain vil gebyret mangle.

Andre scenarier der kan medfører ekstra arbejde.
- Kort svindel
- Efter levering af vare, hvor varen ikke er på lager
- Deaktiverede varer i Dandomain, men hvor SEO har fundet disse vare og der er gennemført et køb via Google.

* Denne liste vil løbende blive opdateret

Det er vigtigt at gøre opmærksom på at der kan ske fejlforekomster ved automatiske bogføring. Kunden tager derfor selv ansvar for aktivering af automatisk bogføring og skal indstille sig på at skulle afhjælpe visse fejlforekomster i regnskabet. e-conomic kan bl.a. være behjælpelig hermed via support.

IEX supporterer gerne med en teknisk forklaring på visse fejlforekomster, afhælpe eller undersøger årsagen til forekomsterne. IEX har bl.a. et log-system til at kunne identificere visse fejl-beskeder og arbejder på en Service Besked til kunderne med eventuelle fejl.

Var denne artikel en hjælp?
0 ud af 0 fandt dette nyttigt
Har du flere spørgsmål? Send en anmodning

0 Kommentarer

Artiklen er lukket for kommentarer.