Følg

Krav til din shop-konfiguration samt e-conomic

Der er visse krav og regler at tage højde for mellem shop og e-conomic for integration, da der ellers kan opstå fejl eller i værste fald gør integration umulig. Vi har her opstillet de mest typiske regler og krav for integrationen:

Shop krav og regler

  • IEX skal efter bestilling med IEX oprettelse have adgang til shoppen (link, brugernavn, adgangskode) for at kunne installere integrationen
  • Det er vigtigt at alle varer i shoppen eksisterer i regnskabet. Ellers vil varen ikke kunne skrives til ordren. IEX hjælper derfor med oprettelse af varer for synkronisering
  • Varenummer i shoppen må ikke overstige 25 tegn, da e-conomic har en begrænsning på 1-25 tegn.
  • Der må ikke benyttes specialtegn til varenumre herunder for eksempel æ, ø og å med videre (disse tegn vil ikke virke for visse integrationstyper). Vi anbefaler at benytte a-z samt 0-9 og bindestreg og underscore.
  • Varen skal have et vare nummer (SKU) - I visse tilfælde kan vi benytte shoppens interne Produkt nummer
  • Varianter (størrelse, farve mm.) skal have et unikt vare nummer. e-conomics API understøtter nemlig ikke varianter. At give varianterne et varenummer er også væsentligt, hvis man har lagerstyring.
  • Kunde nummer må ikke overstige 9 tegn, da det er en regel i e-conomic.
  • Du skal beslutte hvilket ordre-stadie(r) i shoppen der skal anvendes for at ordren overføres til e-conomic f.eks. 'Afsluttet'

E-conomic krav og regler

  • IEX skal have administrator adgang til e-conomic (Aftale nr., Brugernavn, Password) for at kunne oprette forbindelsen (token)
  • Der skal være oprettet en kontoplan, herunder kundegrupper, varegrupper, betalingsbetingelser, fakturalayout mm.
  • Der skal defineres en default Betalingsbetingelse for at kunne overføre ordre til e-conomic.
  • - Her kan f.eks. anvendes en standard betingelse i e-conomic 'Til omgående betaling'. Du kan evt. også vælge at oprette en ny betalingsbetingelse kaldet 'Betalt kontant' for kreditkortbetalinger, hvor der vælges en modkonto (banken) således at debitor ikke står som skyldig i regnskabet, da han/hun jo har betalt pr. kreditkort.
  • IEX integrationen kan også kortlægges til flere betalingsbetingelser mellem shop og e-conomic (EAN faktura, Netto 30 dage osv.)
  • Rabat, fragt, betalingsgebyr og kortgebyr skal oprettes som varer i e-conomic for kortlægning hertil
  • Du skal beslutte om ordren i e-conomic skal oprettes som ordre, igangværende faktura eller evt. automatisk bogføring [https://iex.dk/da/helpdesk/e-conomic-guides/valg-af-ordre-stadie].

Lager, lagerstyring og lagerregulering krav og regler

  • Ønsker du lagerstyring kan e-conomic Tillægsmodulet Lagerstyring (nyt vindue) hjælpe dig
  • IEX hjælper med at sætte 2-vejs lager-synkronisering op for dig for din aktivering, så lagersaldo pr. vare sendes tilbage til shoppen ved lagerbevægelser
  • Lagerbevægelser kan ske på følgende måder, hvorefter lagersaldo sendes til shoppen:
    - Ved oprettelse af en ordre (kaldes også reservations lager)
    - Ved bogføring af ordre
    - Ved en lagerregulering eller opdatering af vare
    * Vi har bemærket, at hvis en ordre opgraderes via e-conomic API til 'Igangværende faktura' bliver varen lagt tilbage på lageret. Dette er en velkendt uhensigtmæssighed hos e-conomic.
  • En lageregulering bevirker at alle lagerbeholdninger sendes til shoppen. Lageregulering foregår i e-conomic regnskab vha. import/export - læs mere her (nyt vinude)
    Bemærk: Shoppen kan ikke sende sit lager til e-conomic, da det ikke understøttes af e-conomic API

Bare rolig - Vi hjælper dig behageligt gennem oprettelse af din integration for aktivering. Kontakt os gerne for spørgsmål vedr. lagerstyring.

Var denne artikel en hjælp?
0 ud af 0 fandt dette nyttigt
Har du flere spørgsmål? Send en anmodning

0 Kommentarer

Artiklen er lukket for kommentarer.