Hvordan håndteres krediteringer og refunderinger?

Hvordan håndteres kreditnotaer og hvilke typer refunderinger overføres?

Opdateret over en uge siden

Med integrationen kan du automatisk få oprettet kreditnotaer i regnskabet, når du krediterer eller refunderer en ordre i webshoppen.

Der oprettes en kreditnota, som er tilknyttet en faktura i regnskabet. Oprettelsen af en kreditnota forudsætter derfor, der er oprettet en bogført faktura i regnskabet. Der er enkelte undtagelser til dette i specifikke regnskaber, hvor faktura og kreditnota ikke er linket sammen.

Igennem integrationen håndteres tre former for krediteringer:

  1. Kreditering af en hel ordre eller specifikke varer på ordren: En eller flere specifikke varer skal returneres, hvortil et varenummer er tilknyttet. Her oprettes en kreditnota, som er tilknyttet fakturaen. Dette håndteres helt automatisk og påkræver blot, at forbindelsen for overførsel af kreditnotaer er aktiv.

  2. Refusion af et frit beløb, der ikke er tilknyttet et varenummer: Her refunderes et frit beløb, der ikke er tilknyttet en specifik vare med varenummer. For at denne kan oprette en kreditnota i regnskabet, skal der angives et varenummer til håndtering af refunderinger i indstillingerne for dit regnskabsmodul i IEX. Dette varenummer vil blive tilskrevet alle refunderinger af frie beløber.

  3. Fjernelse af en vare på en ordre (systemspecifik): På specifikke webshop-platforme (Shopify) håndteres fjernelse af et produkt på en ordre ved, at en kreditnota med tilknytning til ordren oprettes.
    Det betyder, at selve ordren ikke opdateres, da den forbliver urørt, men at ændringen på ordren håndteres igennem kreditnotaen. Dette påkræver ikke en ekstra opsætning, men forbindelsen for kreditnotaer skal aktiveres. Ved brug af Shopify er det derfor anbefalet, at overførslen af kreditnotaer er aktiveret, hvis der ofte foretages manuelle ændringer på ordrerne i webshoppen.

Besvarede dette dit spørgsmål?