Spring videre til hovedindholdet
Registrer faktura som betalt

Hvordan registreres en faktura som betalt?

Opdateret for over 6 måneder siden

Med integrationen fra IEX kan du registrere dine fakturaer som betalt.

Dette betyder, der oprettes et betalingsbilag til salgsfakturaen, så den fremgår som betalt i dit regnskab. Dette gøres via betalingsbetingelser i regnskabet.

Betalingsbetingelsernes funktion i regnskabet afhænger helt af hvilket regnskabssystem, der anvendes.

Som eksempelvis i e-conomic-modulet:

Standard-betalingsbetingelse

På integrationen kan du sætte en standard-betalingsbetingelse, der som udgangspunkt vil gælde på alle fakturaer, som integrationen opretter i regnskabet.

Her kan du vælge en betalingsbetingelse, der registrerer en faktura som betalt og opretter et betalingsbilag/postering i regnskabet. Denne betalingsbetingelse kan f.eks. være en "Betalt kontant" eller "Fakturaen er betalt".

Betalingsopsætning i dit IEX dashboard

Med værktøjet "Betalingsopsætning", som du finder under indstillingerne for dit regnskabsmodul under "Systemer", kan du opsætte hvilke specifikke betalingsbetingelser, der skal gælde for de pågældende betalingsmetoder, der aflæses på webshop-ordren.

Her kan du sætte en betalingsbetingelse, som f.eks. skal gælde en "Betalt kontant"-betingelse, hvis "VISA/Dankort" aflæses som betalingsmetode på ordren, hvorimod der skal sættes "Netto 14 dage", hvis betalingsmetoden er fakturabetaling.

Hvilken data, der modtages af integrationen via ordrens betalingsmetode, afhænger af din opsætning af webshop og betalingsgateway. I nogle tilfælde kan der udlæses specifikke korttyper, og i andre tilfælde kan der udelukkende aflæses navn på udbyderen af betalingsgatewayen.

Opsætninger pr. betalingsmetode trumfer standard-betalingsbetingelsen. Integrationen vil falde tilbage på standard-betalingsbetingelsen, hvis der aflæses en betalingsmetode, der ikke er opsat en særskilt betalingsopsætning til.

Vejledninger til brug af værktøjet "Betalingsopsætning" findes i vidensbasen under Alle samlinger -> Opsætning af integrationen.

Anvend betalingsbetingelse fra kunde

På visse regnskabsmoduler kan du vælge, at integrationen skal anvende den på forhånd definerede betalingsbetingelse på eksisterende kunder i regnskabet.

I så fald trumfer dette valg standard-betalingsbetingelsen og eventuelle betalingsopsætninger, hvis kunden eksisterer i regnskabet.

Betalingsbetingelse/konto pr. indløser

Det anbefales, der opsættes en betalingsbetingelse og/eller konto pr. indløser, du anvender.

Derved kan betalingsmetoden fra webshoppen tilknyttes til den indløser, der håndterer betalingen, ved hjælp af værktøjet "Betalingsopsætning".

Besvarede dette dit spørgsmål?