Hvordan synkroniseres kunder?

Hvordan oprettes/opdateres webshop-kunder i regnskabet?

Opdateret over en uge siden

Oprettelse/opdatering af kunder i regnskabet

Kundeoplysningerne fra webshoppen bruges til at oprette/opdatere kunder i regnskabet.

Systemet tjekker automatisk, om kunden eksisterer i regnskabet før oprettelse af en ny, for at sikre dig imod at have samme kunde oprettet flere gange.


Hvordan identificeres kunden?

Du kan selv vælge, hvilket felt kunder skal identificeres på for at tjekke, om de eksisterer i regnskabet i forvejen. Det anbefales at vælge et felt, der er påkrævet i webshoppens checkout, f.eks. email.

Oprettelse/opdatering af kunde

Du kan selv indstille, hvorvidt kunder må oprettes og opdateres i regnskabet. For at finjustere integrationen, kan du styre hvilke specifikke felter, der må oprettes/opdateres, f.eks. navn, telefon, kundegruppe osv.

Det er ikke påkrævet at aktivere opdatering af kunder, men hvis du undlader at aktivere oprettelse af kunder, skal dine kunder eksistere i regnskabet i forvejen for, at en faktura kan oprettes.


Saml salg på én kunde

Du kan også håndtere alle webshopsalg via én kunde i regnskabet. I så fald vil de reelle kundeoplysninger stadigvæk fremgå på fakturaen, men alle fakturaer vil være tilknyttet en webshop-kunde i regnskabet.

Særskilt håndtering af B2C-, B2B- og EAN-kunder

Der kan opsættes særskilt kundehåndtering for B2C-, B2B- og EAN-kunder. Ved at aktivere disse indstillinger får du mulighed for at vælge særskilt hvilket felt, hver kundetype skal identficeres på.

Håndtering af flere kundetyper kan sættes op flere måder, men vi har følgende anbefalinger til opsætningen:

B2C-kunder: Vi anbefaler typisk, at privatkunder identificeres på deres email, der bør sættes som et påkrævet felt i webshoppens checkout. Alternativt kan de synkroniseres via en kunde, der f.eks. hedder B2C webshop.

B2B-kunder: Vi anbefaler, at erhvervskunder identificeres på deres CVR-nummer. Feltet bør sættes som påkrævet i webshoppens checkout, når der købes som B2B-kunde. Det er under alle omstændigheder vigtigt, der modtages et CVR-nummer, da integrationen skal registrere et udfyldt CVR-felt for at vide, at denne kunde skal håndteres som en B2B-kunde.

På webshop-modulet kan du angive hvilket custom-felt, du anvender til CVR-nummer, da dette felt ofte ikke findes som standard i webshoppen. Bemærk, at det til nogle webshop-platforme påkræver et ekstra plugin at få et CVR-felt.

Her anbefales det også at sætte inputkrav til CVR-feltet i webshoppen for at sikre, at slutkunden udfylder CVR-nummeret korrekt.


Alternativt kan IEX supporten lave skræddersyede løsninger til f.eks. at identificere kunden på email-domænet, men dette bør kun betragtes som en nødløsning. I langt de fleste tilfælde, anbefales det at finde en metode til at modtage CVR-nummer i webshoppen.

EAN-kunder: Vi anbefaler, at de kunder identificeres på EAN-nummer. Tilsvarende til CVR-nummeret kan der i IEX angives hvilke felter, der benyttes til EAN-numre. Det er kun selve EAN-nummeret, der skal registreres som udfyldt for, at IEX håndterer kunden som en EAN-kunde.

I flere regnskaber findes der ikke et standard-felt til EAN rekvisitionsnummer og EAN reference-person. Hvis du ønsker, at disse skal føres med over, skal du kontakte IEX support, som vil tilbyde at mappe disse felter op til felter efter dit valg.

EAN-faktura
Når et EAN-nummer registreres på kunden, kan integrationen aktivere, så der automatisk udsendes en EAN-faktura til kunden, såfremt funktionaliteten findes i regnskabet.

Søgeord til artikel: OIOUBL-format
​

Besvarede dette dit spørgsmål?