Med integrationen fra IEX kan du registrere dine fakturaer som betalt.

Dette betyder, at der oprettes et betalingsbilag til salgsfakturaen, så den fremgår som betalt i dit regnskab. Dette gøres via betalingsbetingelser i regnskabet.

Hvad betalingsbetingelserne præcist gør i regnskabet, afhænger helt af hvilket regnskabssystem der anvendes.

Standard-betalingsbetingelse

På integrationen kan du sætte en standard-betalingsbetingelse, der som udgangspunkt vil gælde på alle fakturaer, som integrationen opretter i regnskabet.

Her kan du vælge en betalingsbetingelse, der registrerer en faktura som betalt og opretter et betalingsbilag/postering i regnskabet. Denne betalingsbetingelse kan f.eks. være en "Betalt kontant" eller "Fakturaen er betalt".

Betalingsopsætning

Med værktøjet "Betalingsopsætning", som du finder under indstillingerne for dit regnskabsmodul, kan du opsætte, at der skal gælde en specifik betalingsbetingelse for specifikke betalingsmetoder, der aflæses på webshop-ordren.

Her kan du sætte, at der f.eks. skal gælde en "Betalt kontant"-betingelse, hvis "VISA/Dankort" aflæses som betalingsmetode på ordren, hvorimod der skal sættes "Netto 14 dage", hvis betalingsmetoden er fakturabetaling.

Det afhænger helt af din opsætning af webshop og betalingsgateway, hvad der modtages af data på betalingsmetoden på ordren. I nogle tilfælde kan der udlæses specifikke korttyper, og i andre tilfælde kan der udelukkende aflæses navn på udbyderen af betalingsgatewayen.

Opsætninger pr. betalingsmetode trumfer standard-betalingsbetingelsen. Integrationen vil falde tilbage på standard-betalingsbetingelsen, hvis der aflæses en betalingsmetode, der ikke er opsat en særskilt betalingsopsætning til.

Vejledninger til brug af værktøjet "Betalingsopsætning" findes under Alle samlinger -> Opsætning af integrationen.

Anvend betalingsbetingelse fra kunde

På visse regnskabsmoduler kan du vælge, at integrationen skal anvende den på forhånd definerede betalingsbetingelse på eksisterende kunder i regnskabet.

I så fald trumfer dette valg standard-betalingsbetingelsen og eventuelle betalingsopsætninger, hvis kunden eksisterer i regnskabet.

Betalingsbetingelse/konto pr. indløser

Det anbefales, at der opsættes en betalingsbetingelse og/eller konto pr. indløser, du anvender.

Derved kan betalingsmetoden fra webshoppen tilknyttes til den indløser, der håndterer betalingen, ved hjælp af værktøjet "Betalingsopsætning".

Fandt du dit svar?