Håndtering af lager er en funktionalitet, der tilbydes i specifikke regnskabssystemer. På nuværende tidspunktet understøtter IEX lagerstyring til Visma e-conomic og Uniconta.

Lagerstyringen fungerer begge veje, hvilket betyder følgende:

  1. Solgte varer i webshoppen trækker automatisk fra lageret i regnskabet

  2. Ændringer på lagerantallet i regnskabet opdateres automatisk på varerne i webshoppen

Hvordan virker lagerstyringen?

Træk på lageret via ordrer

Lagerantallet bliver automatisk nedskrevet i regnskabet, når der sendes en ordre fra webshoppen til regnskabet, hvorpå et givent antal af en eller flere varer fremgår.

Hvis der oprettes en faktura i regnskabet nedskrives lagerantallet, når fakturaen bogføres.

Oprettes der en ordre i regnskabet, kan denne reservere varen på lageret.

Regnskabet er master for lageret

Regnskabet er master for lageret, hvilket betyder at det er regnskabet, der bestemmer antallet af varer, der er til salg i webshoppen.

Har du købt varer ind, skal du derfor opdatere lagerantallet i regnskabet, hvorefter antallet automatisk opdateres i webshoppen.

Webshoppen kan foretage et lagertræk i forbindelse med et salg (igennem fakturaen/ordren, der oprettes), men antallet på produktet i webshoppen kan ikke overskrive lagerantallet i regnskabet.

Manuelle ændringer på lagerantal i webshoppen vil derfor ikke påvirke lagerantallet i regnskabet, men omvendt vil ændringen i webshoppen blive overskrevet første gang, der kommer en opdatering af lagerantal fra regnskabet.

Hvad forudsætter lagerstyringen?

Integrationen matcher varerne på tværs af regnskab og webshop på varenummeret. Derfor skal der være identiske varenumre på alle varer imellem webshoppen og regnskabet, da integrationen ellers ikke kan matche varen op med den tilsvarende vare i det andet system.

I regnskabet er det varegruppen, der angiver om en vare er lagerført eller ej. Det er kun lagerførte varer, hvorpå der foregår lagersynkronisering i integrationen.

Hvor ofte opdateres lagerantallet i webshoppen?

Lagerantallet sendes automatisk fra regnskabet, så snart der sker en ændring i antallet (via webhooks).

I regnskabssystemerne kan der forekomme noget ventetid på opdatering af lager i spidsbelastningsperioder.

Som et supplement til webhooks, der reagerer på ændringer, kan der opsættes faste kørsler, der automatisk henter det fulde lager ind fra regnskabet på en fast frekvens. Kontakt IEX for dette.

Mulighed for fuld synkronisering af lager

Har du behov for en fuld synkronisering af lagerantallet fra regnskabet til webshoppen, kan du kontakte IEX support for dette.

Tilkøb af lagermodul i regnskab

IEX abonnementet omfatter ikke nødvendige abonnementstilkøb for at få lagerhåndtering i regnskabet.

Fandt du dit svar?