Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerFejlsøgning og hjælpeartiklerGenerelle hjælpeartikler
Integration til indløser: Skab overblik over udbetalinger fra din indløser
Integration til indløser: Skab overblik over udbetalinger fra din indløser

Udvidelse til integration mellem webshop/abonnementssystem og regnskab

Opdateret over en uge siden

Vores integration til indløsere anvendes til at indlæse udbetalingsrapporter i dit regnskab. Denne funktion hjælper med at skabe et overblik over dit tilgodehavende hos indløseren ved at registrere udbetalinger på en balancekonto.


Indløser-integrationen er udvidelse til integration mellem regnskab og webshop/abonnementsplatforme


Formålet med indløser-integration

Ved hjælp af integrationen kan du:

  • Automatisk indlæse udbetalingsrapporter fra din indløser.

  • Registrere gebyrer og udbetalinger på de relevante regnskabskonti.

  • Holde styr på dit tilgodehavende hos indløseren*

*Forudsætter, at din omsætning er registreret i regnskabet fra en anden kilde - f.eks. webshop eller abonnementsystem - og ført til balancekontoen - enten via en webshop/abonnementsintegration hos IEX eller ved at du selv sørger for det.

Bemærk: Udbetalingsrapporten fra indløseren kan ikke registreres som omsætning i dit regnskab. Omsætningstallene skal hentes fra din webshop eller abonnementsplatform.

Hvordan fungerer det?

Integration til indløseren fungerer bedst sammen med en integration til en webshop eller abonnementsplatform. Webshop- eller abonnementsdata overføres som omsætning til regnskabet, mens indløserens udbetalingsrapporter bruges til at holde styr på dine udbetalinger og gebyrer, og hvor meget du har til gode hos indløseren.

Hvis du ikke har en webshop eller abonnementsplatform tilknyttet, skal du selv sørge for at bogføre din omsætning og sikre at omsætningen fra en omsætningskonto føres til balancekontoen. Indløser-integrationen har udelukkende til formål at give dig et korrekt overblik over dit tilgodehavende og ikke til at bogføre omsætning.

Håndtering af udbetalingsrapporter

Udbetalingsrapporterne fra indløseren indeholder:

  • Reference for udbetalingen.

  • Total før gebyrer

  • Udbetalt totalt

  • Trukne gebyrer

  • Udspecificerede linjer for de enkelte salg før gebyrer

Følgende sker automatisk med integrationen:

  • Total (før gebyrer) nedskriver tilgodehavende på balancekonto. Alternativt anvendes de udspecificerede linjer til at nedskrive tilgodehavende.

  • Udbetalingen posteres på bankkonto.

  • Gebyrer posteres på gebyrkonto.

Du kan vælge mellem at bogføre udbetalingerne som:

  • En samlet pulje.

  • Udspecificerede beløb pr. ordre.

Hvorfor kan udbetalinger ikke behandles som omsætning?

Det er en udbredt misforståelse, at indholdet i udbetalingsrapporten fra indløseren kan registreres som omsætning. Dette kan skabe store regnskabsmæssige problemer, da:

  • Udbetalingsrapporter indeholder ikke momsoplysninger. Moms skal fremgå af salgsdokumentation - ikke beregnes på grundlag af udbetalingen.

  • Gebyrer skaber forkert momsgrundlag. Gebyrer er allerede trukket fra udbetaling, hvorfor udbetalingen er et forkert momsgrundlag

  • Evt. fejl ved momsopkrævning kan ikke identificeres.

  • Man har ikke overblik over sit tilgodehavende. Bogføring sker på baggrund af det udbetalte beløb, og det er derfor umuligt at se, om der mangler noget i udbetalingen.

  • Intet transaktionsspor og risiko for bogføring i den forkerte momsperiode. Metoden overholder potentielt ikke lovkrav til bogføring.

Anbefaling: Kombinér med en webshop- eller abonnementsintegration

For at skabe et korrekt regnskabsgrundlag anbefaler vi, at du bruger indløser-integrationen sammen med en integration til din webshop eller abonnementsplatform. Dette sikrer, at:

  • Webshopordrer eller abonnementsfornyelser registreres som omsætning i dit regnskab.

  • Udbetalingsrapporter læses ind i en balancekonto.

  • Omsætning føres videre til balancekontoen, hvori der skabes et overblik over, hvad omsætningen er på baggrund af salgsdokumentationen, og hvor meget der er blevet udbetalt fra indløseren. Balancen fortæller dig, hvor meget du har til gode hos din indløser.

Denne kombination giver dig en korrekt og detaljeret bogføring af din omsætning, betalinger og gebyrer. Samtidig skaber det klarhed over dit tilgodehavende hos indløseren og sikrer et validt regnskabsgrundlag.

Besvarede dette dit spørgsmål?