Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerOpsætning af integrationenIndløser
Vejledning til opsætning af indløser-integration
Vejledning til opsætning af indløser-integration

Her finder du vejledning til at opsætte en integration til din indløser.

Opdateret for over 7 måneder siden

Denne artikel beskriver opsætning af indstillinger for håndtering af udbetalingsrapporten fra din indløser i dit regnskab. Opsætningen forudsætter at dit indløser-system allerede er forbundet til IEX. Hvis du skal have hjælp med forbinde din indløser, finder du vejledning under Guides til at forbinde dine systemer.

Integrationen til din indløser anvendes i sammenspil med en integration til en salgskanal - typisk en webshop eller en abonnementsplatform.

Bemærk: Denne artikel er kun relevant, hvis du ikke anvender IEX Paymatch-udvidelsen.

Find indløser-indstillinger i dit IEX-dashboard

Efter du har forbundet integrationen til din indløser skal du definere, hvordan udbetalinger fra din indløser skal importeres til dit regnskab. Du finder indstillingerne under:

Systemer -> [Dit regnskabssystem] -> Rediger indstillinger

Indstil indløser systemet

For at platformen kan overføre data fra din indløser til dit regnskab kræver det, at du vælger, hvilke konti der skal bruges til at håndtere udbetalingen.


💡 Din bogholder kan vejlede i valg af konti

Hvert regnskab har konti i standardopsætningen som kan anvendes her. Hvis du er tvivl om, hvad du skal vælge anbefaler vi, at du kontakter din bogholder for at høre nærmere om, hvad der er rigtigt for dig.


Nedenfor finder du et eksempel på, hvordan systemet kan sættes op med Shopify Payments og e-conomic. Indstillingerne vil være ens uafhængigt af, hvilken indløser og regnskabsystem, du anvender, da princippet for overførslen og oprettelsen altid er det samme.

Forklaring af felterne

Grupper betalinger

Når indløseren genererer en udbetalingsrapport, er det som regel en samlet fil med flere linjer for de enkelte salg i webshoppen. Denne indstilling giver dig mulighed for at samle de enkelte linjer i en pulje, så du kun får en samlet linje med det totalbeløb, din indløser indsætter på din konto, og dertil en linje på, hvor meget der afregnes i gebyr. Som udgangspunkt anbefaler vi, at denne indstilling aktiveres. Hvis du ønsker at der indsætter en linje for hvert enkelt salg, så kontakt venligst vores support team.

Angiv indbetalingstekst

Her kan du indtaste hvad indbetalingslinjen kommer til at hedde i kassekladden. Du kan med fordel navngive den efter den anvendte indløser, så du nemt kan holde styr på kassekladden og udbetalinger. Dette er særligt en fordel, hvis du bruger flere indløser.

Angiv titel på gebyr

Her kan du indtaste, hvad gebyrlinjen skal hedde i kassekladden. Du kan med fordel navngive den efter den anvendte indløser, så du nemt kan holde styr på kassekladden og udbetalinger, særligt ved brug af flere indløsere.

Vælg kassekladden

Udbetalingen fra din indløser kan ikke bogføres direkte. Derfor indsættes den i en kassekladde, hvor du skal godkende linjerne, og derefter vil de blive bogført på de konti, som du har angivet på integrationen. De fleste regnskaber har en standard kassekladde som kan eller skal bruges. I nogle regnskaber, f.eks. e-conomic har du muligheden for at oprette en ny kassekladde. Hvis du har muligheden, vil vi anbefale at oprette en dedikeret kassekladde kun til at håndtere udbetalinger fra din indløser, da det som regel giver bedre overblik i regnskabet.

Vælg gebyrkonto

Her skal du vælge den konto, som integrationen bruger til at bogføre gebyrerne som din indløser beregner.

Vælg bankkonto

Her skal du vælge den konto, som integrationen bruger til at bogføre beløbet, som udbetales fra din indløser til din bankkonto. Vi anbefaler, at du bruger den samme konto, hvortil pengene fra din indløser bliver indsat, så din bankafstemning i regnskabet lettes.

Vælg tilgodehavende-konto

Her skal du vælge den konto, som integrationen nedskriver med beløbet som din indløser udbetaler, plus beløbet på gebyrerne.

Denne opsætning kræver, at din tilgodehavende konto også bliver brugt, når en faktura bliver bogført og at faktura beløbet blive registreret på kontoen. Alt efter regnskabet skal det ske enten manuelt, når du bogfører fakturaen selv eller gennem integrationens indstillinger, hvis du bruger automatisk bogføring. Hvis du er tvivl om hvordan dit regnskabssystem håndtere registrering af betalingen, kontakt gerne vores support.

Afslutning af din opsætning

Når du har valgt alle konti, kassekladde og indtastet titlerne, skal du huske at trykke "Gem". Du skal gemme både i vinduet med indløser-indstillingerne, men også op toppen af dit regnskab-indstillingerne.

Integrationen vil nu begynde at indlæse udbetalinger fra din indløser. Bemærk dog, at importen altid sker om natten og frekvensen for udbetaling varierer afhængig af indløser. Du vil tidligst dagen efter opsætningen kunne finde tal i din kassekladde, hvor du skal godkende dem.

Hvordan fungerer indløser-integrationen i praksis?

Indløser integration importerer automatisk udbetalingsrapporter fra din indløser ind i dit regnskab. Udbetalingsrapporten indeholder udbetalingslinjer, gebyrer og referencer (transaktions-ID).


Udbetalingen, der indlæses, udligner dit salg på den tilgodehavende-konto, der anvendes.

Selve salgsdataen, der bruges til at oprette en faktura i regnskabet, er håndteret via en integration til en webshop eller et abonnementssystem.

Eksempel:
Du laver 3 salg på 100 DKK pr. salg.

For hver ordre fra din salgskanal (webshop eller abonnementssystem) oprettes en faktura i regnskabet (foregår via integrationen til salgskanalen). Når de 3 fakturaer bogføres, vil der sammenlagt blive tilskrevet 300 DKK (3 x 100 DKK) på kontoen "Tilgodehavende [indløser]".

Dagen efter udbetaler din indløser pengene for de 3 salg. Udbetalingsrapporten importeres, og der oprettes følgende:

250 DKK bliver registreret på din bankkonto

50 DKK bliver registreret på din gebyrkonto

300 DKK bliver registreret på din “Tilgodehavende indløser” konto

Udbetalingen fra din indløser nedskriver “Tilgodehavende [indløser]”-kontoen, som nu er på 0 DKK, da du har fået pengene for de 3 salg udbetalt fra din indløser.

I praksis vil tilgodehavende-kontoen sjældent stå i 0, da der løbende kommer nye salg ind, mens udbetalingen kommer med en forsinkelse.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til opsætningen eller indløser funktionaliteten, kan du altid skrive til [email protected]

Besvarede dette dit spørgsmål?